Bubblegums ;

Jun 9, 2010

kawan kawan

sejujurnya aku ini bencikan dunia yang baru kurasakan
sejujurnya aku rasakan dunia baru ini penuh manusia plastik saja
berapa orang yang kau boleh bilang menjadi kawan, kawan?
berapa orang yang boleh bersama-sama, teman?
berapa orang yang kau rasakan memang sebenarnya kawan dalam jiwa?
sebab sebenarnya berapa orang aja yg kita betul-betul kenal
yang tahu apa makanan kegemaran
yang tahu apa yang kau rasakan
yang boleh tahu kau sedang menangis ketika kau sedang tersenyum
berapa orang yang hilang bila kau katakan kawan, kawan?
berapa orang yang kau boleh katakan teman?
semuanya ketika ada duit saja
ketika ada rumah, ketika ada segalanya
berapa orang yang benar-benar kenal engkau?
di luar, di dalam, siapa yang kenal engkau?
hanya keluarga
hanya satu dua tiga
yang lain semua sampah belaka
ku tak suka dunia baru ini, ku tak suka
bukan kerna apa, bukan kerna kerek, tapi ku tak suka
kerana berapa orang yang kau boleh bilang kawan?
berapa orang yang kau boleh bilang teman?
semuanya bohong belaka
semua ketika ada duit saja
ketika ada rumah
hey kawan-kawan, berhati-hatilah
kerana orang-orang itu semuanya hanya mengambil kesempatan
mengambil keuntungan
di waktu engkau senang
di waktu engkau terbilang
di waktu engkau rasa suka
di waktu duka tiada
hey kawan-kawan berhati-hatilah
dunia penuh dengan, penuh dengan
penuh dengan sampah
penuh dengan sampah
tahun baru ini kita katakan kita
mahu berubah
mahu berubah
tapi berapa orang yang telah ambil inisiatif untuk memikir
sepanjang tahun lalu apa yang telah kau lakukan
bukan fikirkan ke depan!
fikir apa yang dah terjadi
muhasabah diri
fikirkan apa dah jadi
bukan sekadar mencari “wah, ramainya kawan!”
percayalah kawan aku sudah berada di sana
dan aku boleh katakan yang aku tak suka
semua kata teman
semua kata kawan
tapi bila kau sedih
tapi bila kau berduka
tiada siapa yang mau duduk bersama
semua berlari keluar pintu sana
semua kata “bye bye”
padahal dulu “hai hai”
siapa mereka, kita takkan tahu siapa
cubalah kau bersusah
yang siapa meninggal bersama kamu itu kawan
yang sudah pergi, bukan
yang tinggal itu kawan
yang pergi itu bukan
yang tinggal itu kawan
yang pergi itu bukan
yang tinggal itu kawan
yang pergi itu bukan
yang tinggal itu kawan
yang pergi itu bukan
berhati-hatilah
berhati-hatilah
berhati-hatilah
berhati-hatilah kawan-kawan
ini tahun baru kita buka buku baru
fikirkan masa dulu
sekarang ini kamu fikirkan, kawan-kawan
fikirkan kawan-kawan
fikirkan kawan-kawan
fikirkan kawan-kawan
siapa kawan
siapa lawan
siapa kamu
kenali dulu
kenali diri kamu
kenali diri kamu
kenali diri kamu


okay. ini lebih kepada puisi yg telah
di ubah suai oleh Fynn Jamal-(click ini utk lirik sebenar)
dia tulis tntg cerita dia dan kwn kwn dia.
dia nyanyi-kan puisi ini.
aku ubah suai utk sesuai-kan dgn semua.
:) lirik ini amat mendalam.

7 comments:

Amirul Hakim Mohamad said...

suka puisi ini.
haah sgt mendalam.
sedalam perigi di kampung.

afiqah said...

hehe. btul. sedalam perigi :)
sedalam laut. sedalam dalamnye.
hehe

Amirul Hakim Mohamad said...

dalam uh.awk nk cek result mcm mane?
grrr

N said...

:)

afiqah said...

N ; :) sape kamu?

Ain Zulaikha said...

wahhh hebat lah fiqah.. em betul tu.. mmg susah nak cari kawan yang sanggup sehidup semati dengan kita..

afiqah said...

Ain ; hehehe :) mane ade hebat. hanya sekadar picisan. hahaha.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...